Primadonnan och Poeten. Jag gillar idén. Hoppas uppdragsgivaren gör detsamma.

Zarah Stina Leander, född Sara Stina Hedberg den 15 mars 1907 i Karlstad.

Idag har jag ägnat kvällen åt att på uppdrag av Friska Karlstad och Karlstads Kommun skissa på idéer till och design av skyltar som ska markera två planerade nya, centrala promenadstråk i Karlstad. Idén – Primadonnan och Poeten – blev riktigt trevlig tycker jag. En del av den ser ni på bilden ovan. Hoppas uppdragsgivarna ger tummen upp 🙂

5 svar till “Primadonnan och Poeten. Jag gillar idén. Hoppas uppdragsgivaren gör detsamma.

  1. Fint Peter, vackra kulörer också.

  2. Tack Arja! Jag hoppas verkligen att jag lyckats lotsa idén i hamn hos uppdragsgivarna. Det skulle kunna bli riktigt bra tror jag.

  3. Lite kuriosa ,enligt min pappa Soren Nystrom ,disponent pa var Pianofabrik i K-d arbetade Zara Leanders pappa pa var fabrik och kallades for ”tjocke Hedlund”
    Om intresse finns sa har jag en del kort fran nar var villa byggdes pa Sundsta. Adress;Norra Strandpromenaden den lag utefter Klaralven dar det nu ar en promenad ,eftersom Gylleniusgatan inte fanns da.

    • Hej Christina, spännande. Detta har jag aldrig hört förut. På det stora hela vet jag väldigt lite om Zaras familj och uppväxt. Vore kul att veta mer. Det vore jättekul med bilder och berättelse från bygget av villan. Kan du scanna själv, annars är du välkommen hit så kan vi göra det hos mig på Strand. Har du några gamla bilder från pianofabrikstiden? Mvh Peter Sörensen

      • christina Nystrom

        Hej. ,Zara var bl.a. klasskamrat med min faster Elisif gift Stiernstrom men mer vet jag inte .Det var flera 100 som arbetade pa Nystroms eftersom det var en stor fabrik.Tyvarr gick den i konkurs bara ett par ar innan den skulle blivit 100 ar. !865-1962. Det var min farfarsfar Johan Petter som grundade den och lag da i Vase . Han var dragspelsbyggare men akte till Tyskland och larde sig mer om hydralkraft (!?) vilket resulterade till orgelbygge.Jag har en bok om dess historia samt en del kontokurant etc. Nagra andra bilder har jag inte pa fabriken .Eftersom pappa och mamma tog en del kort samt aven med filmkamera sa finns en del dokumenterat fran Sundsta .Hur Vi praktiskt ska ga till vaga vet jag inte for jag har ingen scanner .. Jag bor i Skane sen 1963 och hade du haft vagen forbi sa kunde jag visa dig vad jag har .Jag vill ju garna att det ska bevaras nagonstans och tyvarr ar inte slakten sa intresserad och sjalv har jag bara en dotter som bor i USA sen 1983..
        Vi hade stort umgange i K-d med de flesta kanda personerna sasom Lofbergs etc. Aven Lena Cronqvist foraldrar ingick sen manga ar i sallskapskretsen,har dem bl.a. pa film..ovriga grannar var Bylock,Grude,Tingvall. Klinte ,Volvo gustavsson som bodde vid sidan om oss.

Lämna en kommentar